Boost je winterbrein

Boost je winterbrein [custom_heading center=”true”]Lijkt er voor jou geen einde te komen aan de winter? Hou vol! Nog een paar weken, en we mogen de klok weer verzetten.[/custom_heading]

[highlighted_p boxed=”false” center=”false”][highlighted_p boxed=”false” center=”false”][highlighted_text]We hebben Blue Monday overleeft, en nu rest ons nog een paar weken winter.
Met onderstaande tips bruis je weer van spontane energie en creativiteit.[/highlighted_text][/highlighted_p]

1. Kom in actie!

Wist je dat als je inactief bent, je brein dat eigenlijk ook is. Kom in beweging, ga sporten, neem een frisse neus ! Maak bijvoorbeeld iedere dag een wandeling tijdens je lunchpauze, of na de avondmaaltijd. Als je in actie komt, creëer je ook bij jezelf een creatieve brein. Er worden nieuwe hersencellen aangemaakt en nieuwe hersenverbindingen. Volop inspiratie dus!

2. Omring jezelf met frisse blikken 

Wij mensen houden van vaste patronen. Daar voelen we immers comfortabel door. Zo kunnen we met een gerust hart de deur op slot dicht doen, en weten we precies waar we onze sleutel bewaren 🙂 . Maar het is soms ook goed om buiten je comfortzone te stappen. Op deze manier prikkel je ook je brein om niet voor de meest gangbare manier te kiezen. Dus vraag gerust je mening aan een mensen die met een frisse blik naar jouw situatie kunnen kijken als je met iets zit. Of vraag een vriend of vriendin hoe hij of zij tegen iets aankijkt. Soms is het ook een aanrader om met iemand te praten die buiten je vertrouwde netwerk of vriendenkring zit.

3. Verban externe prikkels

We krijgen dagelijks veel informatie binnen via al onze zintuigen. Al die informatie wordt weer verwerkt in je hersenen. Het kan rustgevend zijn om je bewust af te zonderen van allerlei prikkels. Enkele voorbeelden: ga niet voor het slapen gaan nog even op je mobiel internetten. Kijk niet continue in je werkmail, tijdens werktijd. Kom van je werkplek af en haal wat te drinken. Ga in bad met ontspannende badolie. Kortom plan ook momenten waar je ook echt rust neemt.

4. Gun jezelf een dosis vitamines toe

Loopneuzen, hoestbuien en keelpijn. We krijgen het allemaal wel eens voor onze kiezen, en helemaal in de winterperiode. Zorg dat je genoeg vitamines binnen krijg zodat je lichaam een boost krijgt. Door het tekort aan zon in de winterperiode moet je altijd rekening houden dat je genoeg vitamine D binnen krijg.  Dus blijf genoeg fruit, groente en o.a. vette vis eten in de winterperiode.

5. Haal de druk van de ketel

De remedie tegenover overprikkelende hersenen is relaxen en spelen. Spelen? Ja juist! Ga iets creatiefs doen, zoals bijvoorbeeld tekenen, schilderen, pottenbakken, of bijvoorbeeld puzzelen. Ken je  bijvoorbeeld de kleurboeken voor volwassenen? Voor een prikkie kan je deze bijvoorbeeld kopen bij de Action. Dood niet alleen de tijd, maar maakt je hoofd ook lekker leeg.  Spelen stimuleert het creatieve denkproces in je hoofd. Uiteraard gaat het om plezier en ontspanning.

Wat doe jij om de winter goed door te komen?

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *